Sera-Di Badai Asmara

Kalau cuma agak-agak,konon-konon dan juga telahan: Lebih Baik, Lebih Manis, Lebih Afdal Tutup Mulut Diam.

Tentang Diri

My photo
Leluhur, tanah kelahiran di Parit, Perak Darul Ridzuan. Berkhidmat sebagai guru sebelum bertugas sebagai Pegawai Perancang Bahasa di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Pernah bertugas di Bahagian Pengembangan Bahasa Sektor Swasta, DBP Kuala Lumpur (1 tahun), DBP Wilayah Timur, Kota Bharu, Kelantan (7 tahun). Dan kini bertugas di DBP Wilayah Selatan, Johor Bahru, Johor. Menulis puisi, cerpen dan artikel. Karya kreatif tersiar di Mingguan Malaysia, Berita Minggu, Dewan Sastera, Pelita Bahasa, Dewan Bahasa, Tunas Cipta, Wanita, Berita Perak, CAP,dll. Sajaknya Waktu Emas memenangi tempat pertama pertandingan menulis puisi kualiti anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka. Cerpennya Tiga Jalur Kasih memenangi hadiah penghargaan dalam Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) pada tahun 2009 kategori cerpen remaja dan telah diterbitkan dalam antologi cerpen berjudul Batu-Batu di Jalanan dan Puisi Setia Bahasa memperoleh hadiah saguhati dalam Sayembara Menulis Puisi Negeri Johor. Pada tahun 2012 terpilih mengikuti Program Penulisan Sasterawan Muda MASTERA (Majlis Sastera Antarabangsa) XV di Anyer Banten Indonesia. Meminati fotografi dan muzik.

20.6.07

Makanan Rohani

Apakah yang sering kita harapkan dari seorang abang, kakak dan saudara mara juga handai taulan? Jika ditanya padaku yang paling-paling aku harapkan adalah nasihat ikhlas daripada mereka dalam melalui perjalanan dan lorong hidup yang berliku ini. Selain itu, aku tak minta apa-apa. Tapi ada orang benci pada nasihat. Itulah sifat ego yang harus dikikiskan.

Dulu aku pernah kena tipu. RM 4,000.00 sahaja. Tapi mula-mula dulu fikir macam nak marah. Ialah dengan gaji bulanan nak simpan duit 4 ribu setahun pun amat susah. Tahu-tahu sekelip mata hilang begitu sahaja. Semuanya kerana kita amat mempercayai orang. Rupanya tidak semua orang seperti kita... dan ramai yang mengambil kesempatan dengan cara haram.

Aku dalam keadaan buntu ketika itu menyatakan kegusaran kepada abang dalam perjalanan dengan kereta. Abg ketika itu baru selesai kerja. Membaiki pendingin hawa pejabat. Balasan abang amat mudah.

“Jangan haraplah duit tu nak dapat balik. Dan tak payah fikir-fikir lagi. Aku kena tipu dekat 60 ribu. Percayakan kawan. Bukak Bisnes. Last-last aku kene tanggung hutang muflis. Hidup kita tak lama. Umur aku dah 43. Tolak masa kita tidur, tolak masa kita sakit, tolak masa kita berkenderaan, berapa jam lagi sahaja milik kita sebelum kita mati.”

Kini aku berjaya memadamkan ingatan itu biarpun tidak seratus peratus. Buat sang Penipu, di akhirat nanti carilah aku dan abang di mahsyar untuk perhitungan redha menghadap Allah.

No comments:

Arkib